کد مطلب:41768 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

شتاب مردم











1- پس از رسول خدا مسلمانان در تصدی خلافت اختلاف كردند به خدا سوگند هرگز تصور نمی كردم و به خاطرم نمی گذشت كه مردم پس از رسول خدا(ص) جز من به كس دیگری روی آورند! (چیزی كه برای من شگفت آور بود) هجوم و شتاب مردم بود كه می دیدم مانند سیل به طرف او (ابوبكر) سرازیر شده بودند و برای اینكه با او بیعت كنند به سمت وی می تاختند (و از یكدیگر سبقت می گرفتند)!.

2-. .. هنگامی كه دیدم مردم برای بیعت با ابوبكر هجوم آوردند، من دست نگه داشتم، و معتقد بودم كه به مقام محمد از او و دیگران، برازنده ترم (مگر نبود كه) رسول خدا(ص) آن دو نفر (ابوبكر و عمر) را در سپاه اسامة ین زید قرار داده بود و از آنها خواسته بود تا همراه اسامه مدینه را ترك كنند؟آخرین كلماتی كه از زبان مباركش شنیده می شد فرمان حركت و شتاب در تجهیز سپاه اسامه بود.

1- قال علی (ع):... فلما مضی لسبیله تنازع المسلمون الامر بعده،فو الله ماكانیلقی فی روعی و لایخطر علی بالی ان العرب تعدل هذا الامر بعد محمد عن اهل بیته و لا انهم منحوه عنی من بعده. فما راعنی الا انثیال الناس علی ابی بكر و اجفالهم الیه

[صفحه 302]

لیبایعوه.[1] .

2-. .. فلما رایت الناس قد انثالوا علی ابی بكر للبیعه، امسكت یدی و ظییت انی اولی و احق بمقام رسول الله (ص) منه و من غیره و قد كان نبی الله امر اسامه بن زید علی جیش و جعلهما فی جیشه و ما زال النبی الی فاضت نفسه یقول: انفذوا جیش اسامه، لنفذوا جیش اسامه....[2] .

[صفحه 303]



صفحه 302، 303.





    1. شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 95.
    2. كشف المحجه، ص 176.